Partnerskap i praksis logo

Partnerskap i Praksis – i matematikkfaget

Denne ressursen handler om elevmedvirkning, og da forstått som aktiv deltakelse i arbeidet med ekte og engasjerende matematiske problemer i skolens matematikkundervisning. Ressursen er en del av prosjektet Partnerskap i Praksis, et samarbeid mellom Jærskolen og UiS med mål om å utvikle skolens praksis. 

Fagfornyelsen inviterer til langsiktig arbeid med å utvikle praksis i fagene med elevenes aktive læring i sentrum. Dette er gamle ideer, men både erfaring og forskning viser at det ikke er så enkelt å omsette ideene til praksis. Vi inviterer matematikklærere til å prøve ut og utforske enkle grep som kan gi innsikt i hvordan vi tenker om problemløsende undervisningspraksis og elevens rolle i klasserommet.  

Gjennom arbeid med øktene vil vi engasjere lærerne i arbeidet med problemløsende tilnærming til skolens matematikkfag, før vi ber lærerne legge til rette for at elevene får slik erfaring gjennom utforskende arbeid i eget klasserom. Videre legger vi opp til at det gjøres lydopptak av gruppesamtaler mellom elever, og at lærere sammen lytter til og diskuterer disse. Disse stegene leder fram til å rette oppmerksomheten mot lærerens rolle i helklassesamtalen, og helklassesamtalen som et sted der den faglige forståelsen kan utvikles.

Image
Partnerskap i praksis logo

Sentrale spørsmål:

  • Hva kjennetegner et matematisk problem som er godt egnet for matematikkundervisning? 

  • Hvordan kan vi etablere et rom for å utforske matematiske problemer? 

  • Hvordan kan vi presentere et matematisk problem for elevene? 

  • Hvordan kan vi lytte for å forstå elevenes matematiske tenking? 

  • Hva kjennetegner læreres og elevers roller i helklassesamtaler omkring matematiske problemer? 

  • Hvordan kan helklassesamtaler omkring matematiske problemer bidra til dybdelæring? 

  • Hvordan kan vi lede matematiske helklassesamtaler? 

  • Hvordan kan vi planlegge og gjennomføre gruppe- og helklassesamtaler i et sammenhengende læringsløp? 

Pakken er utviklet av: 
Raymond Bjuland, Janne Fauskanger og Reidar Mosvold

Introduksjon: Førstehåndserfaring med matematiske problemer

Den første økta tar utgangspunkt i fagfornyelsens fokus på utforsking og problemløsing og fokuserer på hva som kjennetegner et godt matematisk problem. I økta gis lærerne videre mulighet til å få førstehåndserfaringer med matematiske problemer – et viktig utgangspunkt for å legge til rette for elevers arbeid med problemløsing.

80 min

Gruppesamtalen som dialogisk rom: Etablering av «grublerommet»

Den andre økta gir lærerne flere muligheter til å gjøre seg egne erfaringer med matematisk problemløsing, og retter deretter fokus mot normer for etablering av et «grublerom» for utforsking av matematiske problemer.

90 min

Etablering av et "grublerom" for problemløsing i klasserommet

Denne tredje økta gir dere lærere mulighet til å øve på hvordan en kan presentere et matematisk problem for elever. Økta gir dere også mulighet til å diskutere observasjon av elevers matematiske tenkning og de strategiene de benytter, når de løser matematiske problemer.

90 min

Å lytte til og forstå elevenes matematiske tenking

Denne fjerde økta har fokus på lytting for å forstå elevenes matematiske tenking. Økta gir mulighet til å diskutere observasjon av elevers matematiske tenking, reflektere over disse i lys av perspektiver på ulike typer lytting og planlegge ny utprøving med fokus på å stimulere til ulike typer lytting.

75 min

Planlegging av helklassesamtaler om matematiske problemer

Den femte økta gir lærerne muligheter til å arbeide videre med problemløsingsaktiviteter i egen klasse med et spesielt fokus på å sette matematisk mål for elevers læring, samt å finne forventede elevstrategier og -svar på et gitt matematisk problem.

75 min

Monitorering og utvelgelse av elevstrategier

Den sjette økta fokuserer på hvordan lærere kan observere og få oversikt over (monitorere) elevers strategier og velge ut hvilke strategier de skal trekke fram i helklassediskusjoner. I denne økta vil lærerne også få anledning til å øve på den planlagte aktiviteten før de gjennomfører en ny utprøving.

80 min

Organisere og bestemme rekkefølge for presentasjon av elevstrategier

Den syvende økta fokuserer på hvordan lærere kan organisere og bestemme rekkefølge for presentasjon av elevstrategier på tavla i helklassediskusjoner. I denne økta vil lærerne også få anledning til å planlegge og øve på en ny aktivitet før de gjennomfører utprøving i egen klasse.

85 min

Helklassesamtaler om matematiske problem

Den åttende økta trekker sammen trådene fra de ulike momentene lærerne har jobbet med i de syv foregående øktene som en beskrivelse av det sammensatte arbeidet med å lede helklassesamtaler omkring faglige problem. Med utgangspunkt i erfaringer fra hele læringsløpet vil lærerne her legge planer for videre utviklingsarbeid på egen hånd.

60 min