Fagfornyelsen inviterer til langsiktig arbeid med å utvikle praksis i fagene med elevenes aktive læring i sentrum. Dette er gamle ideer, men både erfaring og forskning viser at det ikke er så enkelt å omsette ideene til praksis. Vi inviterer matematikklærere til å prøve ut og utforske enkle grep som kan gi innsikt i hvordan vi tenker om problemløsende undervisningspraksis og elevens rolle i klasserommet.
Gjennom arbeid med øktene vil vi engasjere lærerne i arbeidet med problemløsende tilnærming til skolens matematikkfag, før vi ber lærerne legge til rette for at elevene får slik erfaring gjennom utforskende arbeid i eget klasserom. Videre legger vi opp til at det gjøres lydopptak av gruppesamtaler mellom elever, og at lærere sammen lytter til og diskuterer disse. Disse stegene leder fram til å rette oppmerksomheten mot lærerens rolle i helklassesamtalen, og helklassesamtalen som et sted der den faglige forståelsen kan utvikles.
