Fagtekst og podkast: Etablering av grublerom

I denne økta blir du presentert for å etablere et grublerom i klasserommet. Du skal lese en fagtekst og forberede utprøving av grublerom med elevene. 

Hør podcasten «Grublerom» (se under "nedlastinger").

Merk spesielt tre sentrale regler for etablering av grublerommet:
1) Det er lov å ta feil,
2) Det er lov å gjette (og endre mening underveis!),
3) Det er ikke lov å si svaret med en gang hvis du kjenner problemet.

Legg også merke til forslag til normer for deltakelse i et grublerom fra den vedlagte fagteksten, denne ligger nederst under "nedlastinger". (10 min) 

Dere skal nå arbeide med følgende problem som også skal introduseres i egen klasse:  

Du har 12 konvolutter med penger i. 1$ i den første, 2$ i den andre og helt opp til 12$. Du får alle pengene, men må velge en konvolutt om gangen. Du må alltid betale skatt når du tar en konvolutt med lønn. Skattefuten tar med seg alle konvoluttene med så mye penger som den du valgte kan deles på (divisorene til tallet du valgte). F.eks. tar du 12, så forsvinner muligheten for å ta konvoluttene med 1, 2, 3, 4 og 6 dollar. Hvor mye penger er det meste dere klarer å få med dere (husk at du alltid bare kan ta konvolutter hvor du kan betale skatt)?

(Oversatt og tilpasset fra Liljedahl, 2021, s. 107). Kilde: Liljedahl, P. (2021). Building thinking classrooms in mathematics. SAGE Publications Ltd.)

Mulig utvidelser av problemet kan være å ha 18, 24 eller 30 konvolutter med penger i.  

Bruk podcasten om Grublerom som støtte når dere nå skal diskutere hvordan dette problemet kan prøves ut i klassene fram mot neste samling. Som et utgangspunkt for denne diskusjonen kan spørsmålene under være til hjelp:  

  • Hvilke rammer og regler skal gjelde for dette «grublerommet»/problemet? 

  • Hvordan kan disse rammene og reglene etableres?  

  • Hvordan skal problemet presenteres?  

  • Hvordan initiere elevdiskusjoner av problemet? Hva kan dere be elevene om å diskutere? 

  • Hvordan kan dere observere elevdiskusjonene? Hva skal dere se etter? Hva slags dokumentasjon skal dere gjøre? 

  • Hvordan kan aktiviteten avsluttes? Kan en avslutning være uten å presentere noen løsning?

Økt 2.2: Podkast om grublerommet
Audio file