Oppdrag til neste økt: Prøv ut Rammeproblemet i egen klasse
Oppgaven til neste økt er ny utprøving i en av dine egne klasser. Vektlegg å arbeide med problemet på samme måte som dere vanligvis arbeider med problemer, og lag en felles plan i grupper av lærere som underviser samme klassetrinn. Bruk gjerne “Planleggingsdokumentet” i arbeidet. Velg i tillegg ut noen lærerkollegaer som prøver dette ut i sine klasser, slik at det ikke ble prøvd ut i alle klassene samtidig
Skriv notater under utprøvingen og ta med en viktig observasjon knyttet til både matematisk mål for økten (ble målet dere satte for økten nådd?) og elevstrategier (stemte det dere forutså med observasjonene?) tilbake til neste økt.
Ev. Kilder og videre lesing
Smith, M. S., & Stein, M. K. (2011). 5 practices for orchestrating productive mathematics discussions. National Council of Teachers of Mathematics.
Torkildsen, S. H. (2016). Planlegging – Planlegging, prosess, produkt. Matematikksenteret. https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/attachments/resource/Torkildsen_Planlegging_prosess_produkt.pdf
Wæge, K. (u.å.). Hvordan legge til rette for gode matematikksamtaler i klasserommet? MatteLiST. Matematikksenteret. https://www.mattelist.no/artikkel/fem-praksiser-legge-til-rette-gode-matematiske-samtaler
Wæge, K., & Torkildsen, S. H. (2019). Å planlegge og lede en målrettet matematisk samtale. Realfagsløyper. https://realfagsloyper.no/sites/default/files/2019-11/T5.P2.M2A%20Fem%20praksiser.pdf