Monitorering og utvelgelse av elevstrategier: Oppdrag til neste samling
Velg ut noen nye klasser/elever dere kan bruke til en ny utprøving av problemet med utgangspunkt i planleggingen og øvingen dere har gjort her.
Hvis dere har mulighet til å filme utprøvingen i klassene, så vil det være nyttig for erfaringsdelingen i neste økt. Hvis ikke dere har mulighet til å filme, så er det viktig at dere tar gode notater under utprøvingen. Pass på at dere særlig beskriver hvordan dere monitorerte og valgte ut elevstrategier, og hvordan dere brukte samtaletrekkene i utprøvingen.
Ev. Kilder og videre lesing
Smith, M. S., & Stein, M. K. (2011). 5 practices for orchestrating productive mathematics discussions. National Council of Teachers of Mathematics.
Torkildsen, S. H. (2016). Planlegging – Planlegging, prosess, produkt. Matematikksenteret. https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/attachments/resource/Torkildsen_Planlegging_prosess_produkt.pdf
Wæge, K. (u.å.). Hvordan legge til rette for gode matematikksamtaler i klasserommet? MatteLiST. Matematikksenteret. https://www.mattelist.no/artikkel/fem-praksiser-legge-til-rette-gode-matematiske-samtaler
Wæge, K., & Torkildsen, S. H. (2019). Å planlegge og lede en målrettet matematisk samtale. Realfagsløyper. https://realfagsloyper.no/sites/default/files/2019-11/T5.P2.M2A%20Fem%20praksiser.pdf