Introduksjon: Hva er et godt matematisk problem?
For å legge til rette for mest mulig involvering fra alle, innledes økta med refleksjon omkring noen kjernespørsmål. Dere følger her IGP-metoden (Individuelt – Gruppe – Plenum).
Spørsmål til individuell egenrefleksjon (maks. 3 min.):
-
Hva er et godt matematisk problem?
-
Hva kan være eksempel på noe som ikke er et problem (og for hvem)?
Del notatene fra egenrefleksjonsspørsmålene i par og bli enige om to viktige kjennetegn ved et godt matematisk problem som dere er enige om og vil dele i hele gruppa. (3 minutter)
Hver gruppe deler to viktige kjennetegn ved et godt matematisk problem. Etter at gruppene har delt, diskuterer dere følgende spørsmål i plenum:
-
Hva mener dere er det viktigste kjennetegnet ved et godt matematisk problem?
-
Kom det fram noen kjennetegn fra de andre gruppene som overrasket dere?