Organisere og bestemme rekkefølge for presentasjon av elevstrategier: Oppdrag til neste samling
Oppgaven til neste økt er en ny utprøving i egen klasse av problemet “Bestefars tiere” med utgangspunkt i planleggingen og øvingen dere har gjort her.
Ta notater under utprøvingen med særlig fokus på hvordan dere organiserte og bestemte rekkefølge for presentasjon av elevstrategiene, og hvordan dere brukte samtaletrekkene i utprøvingen. Dere skal ha et særlig fokus på samtaletrekk, både utfordringer og muligheter med bruken av disse. Her kan artikkelen “Samtaletrekk – redskap i matematiske diskusjoner” til Wæge (2015) være en støtte i dette arbeidet. Hvis dere har muligheter for å filme helklassesamtalen, så vil det være et godt verktøy for å synliggjøre samtaletrekkene.
Ev. Kilder og videre lesing
Smith, M. S., & Stein, M. K. (2011). 5 practices for orchestrating productive mathematics discussions. National Council of Teachers of Mathematics.
Torkildsen, S. H. (2016). Planlegging – Planlegging, prosess, produkt. Matematikksenteret. https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/attachments/resource/Torkildsen_Planlegging_prosess_produkt.pdf
Wæge, K. (u.å.). Hvordan legge til rette for gode matematikksamtaler i klasserommet? MatteLiST. Matematikksenteret. https://www.mattelist.no/artikkel/fem-praksiser-legge-til-rette-gode-matematiske-samtaler
Wæge, K., & Torkildsen, S. H. (2019). Å planlegge og lede en målrettet matematisk samtale. Realfagsløyper. https://realfagsloyper.no/sites/default/files/2019-11/T5.P2.M2A%20Fem%20praksiser.pdf
Wæge, K. (2015). Samtaletrekk – redskap i matematiske diskusjoner. Tangenten, 2, 22-27.