Navigasjonssti Ungdomstrinn Lesing og skriving Kompetanseutviklingspakker med lesing og skriving på ungdomstrinnet som overordnet tema. Noen ressurser har et fagovergripende perspektiv, mens andre tar utgangspunkt i fagspesifikke emne. God leseopplæring 6 økter Lesing er å forstå, bruke, vurdere, reflektere over og engasjere seg i tekst. Korleis kan alle lærarar leggje til rette for å utvikle lesekompetansen til elevane? Åpne pakken God skriveopplæring 6 økter Skriving er et redskap for kunnskapsutvikling, samtidig som skriving er et redskap for å synliggjøre kunnskap i de ulike fagene. Åpne pakken Nasjonale prøver i lesing - ungdomstrinnet 6 økter Resultater fra nasjonale prøver kan og bør brukes aktivt i arbeidet med å utvikle elevenes leseferdigheter og tekstkompetanse. En forutsetning for dette er at flere faglærere på trinnet setter seg inn i prøven, studerer tekster og oppgaver og reflekterer sammen over elevenes resultater. Åpne pakken Lesing av ulike kjelder om same tema 3 økter I læreplanen står det at elevane skal kunne «vurderer ulike kilder til kunnskap og tenke kritisk om hvordan ny kunnskap utvikles» (LK20, overordna del). Åpne pakken Skulebiblioteket som pedagogisk ressurs 6 økter Eit godt skulebibliotek fremjar leseglede og trivsel. Det er ein lærings- og danningsarena, og ein reiskap for læraren. Med aktiv bruk av biblioteket kan vi få elevane til å lese meir, øve dei opp i kritisk tenking og få dei til å bruke ulike informasjonskjelder i skulearbeidet. Åpne pakken Norskfaglige praksiser 6 økter Hva er norskfaget? Bærebjelken i det norske samfunnet, vil nok mange norsklærere si. I denne ressursen utforsker vi norskfaglige praksiser og de verdier, tenke- og arbeidsmåter som holder dette faget sammen. Åpne pakken Nynorsk som sidemål 5 økter Elevar har ulike føresetnader og ulikt engasjement for nynorsk sidemål. Gjennom å bruke varierte undervisningsmetodar og ulike innfallsvinklar kan ein få til ei god sidemålsopplæring og ei forståing for språkleg mangfald. Åpne pakken Nynorsk som hovudmål 5 økter Elevar med nynorsk som hovudmål har nokre utfordringar som elevar med bokmål som hovudmål ikkje møter. I denne fagressursen ser vi på korleis vi som lærarar i alle fag kan hjelpe elevane til å bli trygge nynorskbrukarar. Åpne pakken Lesing, skriving og munnlegheit i samfunnsfaga 5 økter Korleis kan arbeid med lesing, skriving og munnlegheit støtte elevane si faglege utvikling i samfunnsfaga? Og korleis kan ein som lærar hjelpe elevane til djup samfunnsfagleg kunnskap og forståing, som dei kan ta med seg vidare i studiar, jobb og samfunnsliv? Åpne pakken Lesing, skriving og muntlighet i KRLE 4 økter Sentralt i de nye kjerneelementene i KRLE står beskrivelser som utforsking, refleksjon, undring, og evnen til å ta andres perspektiv. Hvordan kan de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet støtte elevene i å utvikle en dyp faglig forståelse i KRLE som rommer disse elementene? Åpne pakken Skriving i fremmedspråk 3 økter Denne pakken viser hvordan arbeid med modelltekst, læringssamtaler og varierte læringsaktiviteter, inklusive vokabularøvelser, gir elevene støtte i prosessen med å utvikle seg som skrivere på et nytt språk. Åpne pakken Dataspill i undervisningen 2 økter Spill er et viktig narrativt medium i vår samtid. Spill kan leses som tekster med både pedagogisk og kulturell verdi, som kan gi undervisningen variasjon og andre perspektiver på tekst og kultur. I denne ressursen presenteres en rekke ulike spill med forslag til hvordan de kan brukes på hensiktsmessige måter. Åpne pakken Lesing og skriving i musikk 4 økter Denne pakken har som formål å bidra til at faglærere i musikk kan reflektere rundt egen praksis og slik kunne ivareta lese- og skriveopplæring på en fagrelevant måte. Åpne pakken