Erfaringsdeling fra problemløsingen i klasserommet

Dere tar nå en runde med erfaringsdeling, hvor det er viktig at alle får rapportere om sine erfaringer. Velg ut en som passer tida, slik at alle får 3–5 minutter til å dele sine erfaringer.  

Trekk fram både observasjoner av elevenes matematiske tenking omkring problemet og hvordan dere som lærere presenterte problemet. Ta gjerne utgangspunkt i noen av følgende spørsmål når dere rapporterer om hva dere har erfart: 

  • Hva observerte dere fra elevenes arbeid med problemet?  

  • Hvordan forsto elevene problemet?  

  • Hvordan gikk de løs på problemet? 

  • Hvilke strategier brukte de? Hvilken matematisk tenkning ligger bak strategiene? 

  • Hvordan ble problemet presentert?  

  • Hvilke rammer/normer for arbeidet med problemet ble presentert? Hvordan? 

  • Hva kan rammer/normer og presentasjonen av problemet ha å si for elevenes problemløsingsprosess? Noe dere ville ha endret om problemet skulle introduseres for en annen klasse?