Bestemme rekkefølge og se sammenhenger mellom elev-strategier

Med bakgrunn i egne erfaringer fra utprøving av problemet skal dere nå fokusere på en lærer “Kari”, som vi kaller henne, som arbeidet med “Bestefars tiere” sammen med sine elever på 8. trinn.  

Les teksten “Elevstrategier og femte praksis” som tydeliggjør tre av elevstrategier (i tilfeldig rekkefølge) som kom fram i samtalen under arbeid med problemet (3 min.)  

  1. Prøve og feile med brikker: Starter med grupper av 7.  

  1. Bruke gangetabellen og lage tabell for en systematisk utforsking.  

  1. Prøve og feile med brikker: Starter med like mange av hver gruppe (3-ere og 7-ere) eller med grupper av 10. 

  

Spørsmål til diskusjon  

  1. Hvilken rekkefølge ville dere presentert de tre elevstrategiene på tavla under den oppsummerende helklassesamtalen? Begrunn.  

  1. Hvilke sammenhenger er det mellom de forskjellige elevstrategiene?   (12 min.)