Erfaringsdeling fra utprøving av problem i egen klasse

Forrige økt hadde fokus på å lytte til og forstå elevenes matematiske tenkning, og som en forlengelse av den økten har dere prøvd ut et problem i egen klasse med følgende fokus: “Introduser det valgte problemet for elevene og la dem diskutere problemet i grupper”. 

Med utgangspunkt i observasjoner fra utprøvingen av problemet, skal dere diskutere følgende:  

  • Hva observerte dere fra elevenes diskusjoner av problemet?   

  • Hvordan forsto elevene problemet?   

  • Hvordan gikk de løs på problemet?  

  • Hvilke strategier brukte de? Hvilken matematisk tenkning ligger bak disse strategiene?  

Forsøk å ha fokus på elevenes matematiske tenking og hvordan elevene møtte problemet. Denne erfaringsdelingen organiseres ved at dere tar “runden” slik at alle får spille inn sine erfaringer. En forteller, mens de andre lytter og noterer ned eventuelle spørsmål. Dette fortsetter til alle har fortalt om egne observasjoner. Deretter kan dere ha en spørsmåls- og oppklaringsrunde.