Organisere og bestemme rekkefølge for presentasjon av elevstrategier: Planlegging

Dere skal nå planlegge en gjennomføring av problemet “Bestefars tiere”. Mål for denne undervisningsøkten kan være at elevene skal lære mer om problemløsningsstrategien Prøve og feile samt at det å bruke sammenhengen mellom 3- gangen og 7-gangen kan være en god strategi for å løse problemet.  

I den forrige utprøvingen med utgangspunkt i “Rammeproblemet” diskuterte dere hvordan dere på en best mulig måte kunne observere og få oversikt over de ulike elevstrategiene som var synlige, og hvordan dere skulle velge ut elevstrategier i helklassediskusjonen av problemet. I denne planleggingsøkten med “Bestefars tiere” skal dere ha særlig fokus på hvordan dere kan organisere og bestemme rekkefølgen til elevstrategiene som skal presenteres i helklassediskusjonen. Dere skal også, basert på erfaringene fra forrige utprøving, diskutere hvordan dere kan bruke samtaletrekkene på en hensiktsmessig måte.