Det å fange opp og følge opp elever som strever tidlig i skoleløpet, har avgjørende betydning for elevens videre skolegang og livsmestring. Tiltak som settes inn tidlig har bedre effekt enn tiltak som settes inn senere i skoleløpet. Gjennom arbeid med denne pakken får dere kunnskap om hvordan identifisere og tilrettelegge for elever som strever med lesing og skriving på 1. og 2. trinn.

Når lesing og skriving blir utfordrende på 1. og 2. trinn
Sentrale spørsmål
- Hva er fonologisk og fonemisk bevissthet?
- Hva er automatisert og funksjonell bokstavkunnskap?
- Hva ligger i betegnelsen staveferdigheter?
- Hva gjør vi når elever strever med ordlesing?
Pakken er laget av Åse Katrine Gjestsen, Edle Bentsen, Anne Elisabeth Dahle, Maya Dybvig Joner og Kristin Sunde, alle Lesesenteret.
Avkodings- og staveutviklingen
Formålet med økten er å bidra til kunnskap om utvikling av ordavkodings- og staveferdighet. Kunnskap om dette er nødvendig for å drive god lese- og skriveopplæring generelt, og spesielt for å kunne følge med på elvenes utvikling, slik at elever som har forsinket utvikling blir fanget opp og fulgt opp.
60 minStaveferdigheter og stavevansker: Hvordan forstå og vurdere elevers tidlige staveforsøk
Gjennom denne økta vil dere få en innføring i begrepet staveferdigheter. Hva ligger i denne betegnelsen? I tillegg innsikt i stavefeil som er en del av den typiske staveutviklingen, og hvilke feil som bør følges godt med på.
59 minNår elever strever med å lese ord
Denne økta gir kunnskap om noen av de utfordringene som ordlesing i begynneropplæringen kan by på. Målet er å vise ulike måter å lese ord på når elever leser unøyaktig eller gjette-leser, strever med å trekke sammen bokstavlyder til ord, eller når elever leser for seint.
70 min