Det å fange opp og følge opp elever som strever tidlig i skoleløpet, har avgjørende betydning for elevens videre skolegang og livsmestring. Tiltak som settes inn tidlig har bedre effekt enn tiltak som settes inn senere i skoleløpet. Gjennom arbeid med denne pakken får dere kunnskap om hvordan identifisere og tilrettelegge for elever som strever med lesing og skriving på 1. og 2. trinn.

Når lesing og skriving blir utfordrende på 1. og 2. trinn
Mange elever begynner på skolen og tenker at NÅ skal de lære å lese og skrive. De fleste lærer seg lese- og skrivekunsten uten problemer, men noen elever møter utfordringer allerede i begynneropplæringen. Enkelte ganger løser det seg, men for noen er vanskene vedvarende.
Sentrale spørsmål
- Hva er fonologisk og fonemisk bevissthet?
- Hva er automatisert og funksjonell bokstavkunnskap?
- Hva ligger i betegnelsen staveferdigheter?
- Hva gjør vi når elever strever med ordlesing?
Pakken er laget av Åse Katrine Gjestsen, Edle Bentsen, Anne Elisabeth Dahle, Maya Dybvig Joner og Kristin Sunde, alle Lesesenteret.