Flere studier både nasjonalt og internasjonalt viser at elever som sliter med å komme i gang med lesing det første året på skolen har høy risiko for å streve med lesing senere i skoleløpet også. Forskningen viser også at elever med lese- og skrivevansker har bedre utbytte av tidlige tiltak enn av seinere tiltak. Forskningsprosjektet På sporet, har gjennom flere år undersøkt hvordan vi bedre kan forebygge lese- og skrivevansker på barnetrinnet. På sporet har utviklet verktøy og materiell som lærere kan ta i bruk i tidlige tiltak rettet mot elever som kan stå i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.
Opplegget er sentrert rundt fire økter (etter introduksjonsøkta) som inngår i en større helhet; ABC, veileda lesing, skriving og høytlesing.
Formålet med På Sporet er at elever som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker skal identifiseres og få hjelp så tidlig som mulig. Et viktig moment er at elevene får hjelp før de selv opplever nederlag, redusert motivasjon og lavere tiltro til egne ferdigheter. På Sporet baserer seg derfor på at elevene blir identifisert tidlig i første klasse.