Gruppesamtaler med utgangspunkt i «arbeid med kilder» som faglig problem: Kildekritikk – fire steg

Hvordan utøve god kildekritikk? Kildekritikk kan deles opp i 4 steg eller hovedhandlinger:  

  • Undersøke kildens opprinnelse. Dette handler om å undersøke hvem har produsert kilden, når og til hvilket formål. Det hele handler om å vurdere kildens troverdighet og verdi. Det dreier seg ikke bare om å gjengi navnet til forfatteren av kilden men også hens status og stilling i samfunnet. 

  • Undersøke kildens kontekst. Dette handler om omstendighetene rundt kildens produksjon, og hvorvidt de er spesielle og viktige for å vurdere kilden.   

  • Nærlesing. Dette handler om å analysere og tolke kildens innhold i detalj.   

  • Sammenligne flere kilder. Dette handler om å ta i bruk kilder som fremmer ulike perspektiver om samme hendelse eller fenomen.  

Se vedlagt PowerPoint-presentasjon «Kildekritikk – fire steg» med spørsmål elevene skal stille seg i møte med kilder.