Gruppesamtaler med utgangspunkt i «arbeid med kilder» som faglig problem: Kildekritikk – fire steg
Hvordan utøve god kildekritikk? Kildekritikk kan deles opp i 4 steg eller hovedhandlinger:
-
Undersøke kildens opprinnelse. Dette handler om å undersøke hvem har produsert kilden, når og til hvilket formål. Det hele handler om å vurdere kildens troverdighet og verdi. Det dreier seg ikke bare om å gjengi navnet til forfatteren av kilden men også hens status og stilling i samfunnet.
-
Undersøke kildens kontekst. Dette handler om omstendighetene rundt kildens produksjon, og hvorvidt de er spesielle og viktige for å vurdere kilden.
-
Nærlesing. Dette handler om å analysere og tolke kildens innhold i detalj.
-
Sammenligne flere kilder. Dette handler om å ta i bruk kilder som fremmer ulike perspektiver om samme hendelse eller fenomen.
Se vedlagt PowerPoint-presentasjon «Kildekritikk – fire steg» med spørsmål elevene skal stille seg i møte med kilder.