Gruppesamtaler med utgangspunkt i «arbeid med kilder» som faglig problem: Oppgave til neste gang

Finn to dokumenter/kilder relatert til samme tema, individuelt eller i grupper. Se gjerne dette eksempelet i arkivverket.

Samle opp bakgrunnsinformasjonen som er nødvendig for å gjennomføre en kildekritikk av dokumentene (opprinnelse og kontekst). 

Gjennomfør kildekritikken av dokumentene i klasserommet (svar på spørsmålene knyttet til de fire stegene beskrevet i øktelement 5).  

Bruk gjerne dette eksempelet om dialogiske undervisningspraksiser knyttet til kildebruk og kildekritikk:   

Prøv ut et opplegg i klassen din med disse to kildene:   

- Présenter for elevene de fire stegene for å utøve god kildekritikk (Jfr. element 5 og powerpointpresentasjon)  

- Gruppér elevene i grupper à 3-4. Gi dem én av eller de to kildene som du har valgt ut, samt bakgrunnsinformasjonen som du synes er nødvendig – du bestemmer selv hvor mye informasjon du vil dele, og hvor mye informasjon elevene skal eventuelt finne på egenhånd.  

- Få hver gruppe til å diskutere, undersøke og besvare spørsmålene. Du sirkulerer mellom gruppene og hjelper dem underveis, dersom nødvendig.  

- Du kan enten   

1) be hver gruppe om å levere et skriftlig sammendrag av hvordan de vurderte dokumente(ne): Hva var særlig interessant og hvorfor? Hvor troverdig(e)/til å stole på er det/de? Hvordan da?  

2) ta opp hvert steg i plenum og be forskjellige grupper om å fortelle og forklare sine svar, samt invitere andre grupper til å supplere med sine svar og kommentarer. Da kan du selv sette fingeren på/bekrefte hva som er viktig å få med seg under hvert steg.  

- Vurdér opplegget for deg selv: Hvordan gikk gruppearbeidet? Hva vi du ev. gjøre annerledes neste gang?