Gruppesamtaler med utgangspunkt i «arbeid med kilder» som faglig problem: Individuell refleksjonsoppgave

Arbeid med kilder er representert i forskjellige deler av læreplanen i samfunnsfag, implisitt eller eksplisitt. Her er noen eksempler:  

Fagets relevans og sentrale verdier: «Samfunnsfaget skal bidra til engasjement, kritisk tenkning, skaperglede og utforskertrang, (…), gjennom samfunnsfaglige tenkemåter og metoder skal elevene utvikle et aktivt medborgerskap (…)».  

Kjerneelementet Undring og utforsking: Elevene skal «kunne innhente og bruke informasjon fra ulike typer historiske, geografiske og samfunnskunnskaplige kilder for å belyse forhold i ulike samfunn til ulike tider og i sitt eget liv. De skal også kunne vurdere om kildene er pålitelige og relevante.» 

Det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap: «Gjennom arbeid med samfunnsfag skal elevene tenke kritisk, innta ulike perspektiver, (…)».  

Kompetansemålene etter 10. trinn, som for eksempel: Vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår. 

Ta 5 minutter til å tenke gjennom følgende spørsmål: 

  1. Hvilke typer kilder arbeider dine elever med i samfunnsfagstimene? 

  1. Hvilke typer aktiviteter gjennomfører de med disse kildene? 

  1. Hvilke ev. utfordringer opplever du at kan være knyttet til arbeidet med kilder?