Prøv ut i praksis: Hvordan planlegge undervisning for å ivareta elever med stort læringspotensial?
Velg ett av oppdragene under dere som gruppe eller par ønsker å samarbeide om:
- Studer plakaten “Baklengs planlegging” og begynn arbeidet med å planlegge neste undervisningsperiode i tråd med prinsippene for baklengs planlegging. Ha et særlig fokus på å imøtekomme behov elever med stort læringspotensial har i lese- og skriveopplæringen. Et tips kan være å velge ett av punktene som blir presentert i “Å utfordre og motivere i lese- og skriveopplæringen”. I gjennomføringen skal du spesielt observere elever med stort læringspotensial: Hvordan opplever de undervisningen?
- Ta utgangspunkt i en plan du skal bruke, og forbedre den for å bedre tilpasse undervisningen med tanke på elever med stort læringspotensial. Hent gjerne tips fra fagteksten “Å utfordre og motivere i lese- og skriveopplæringen” og plakaten “Baklengs planlegging”.
Ressurs: Eksempler på modulplaner som er utarbeidet i tråd med prinsippene for baklengs planlegging.
Image

Ressurser:
Foredrag om baklengs planlegging, ved Henning Fjørtoft, Program for lærerutdanning, NTNU
Document
Document
Modulplan - eventyr - 18.12.20 - barnetrinn.pdf
(261.62 KB)
Document
Planleggingsverktøy i læreplanvisningen (LK20)