Relevant sakprosa på yf: Tekstvalg

Dere skal nå lese noen sakprosatekster som kan egne seg for yf-klasser. Knytt hver enkelt tekst til tverrfaglige tema. (Se gjerne Udir: Tverrfaglige tema i norskfaget.)

Tekstene er hentet fra FYR-heftet “Treffsikker undervisning”. Du finner enkelttekstene og hele heftet under "Nedlastinger".

• Vinmonopolet, s. 14: kampanjeannonse mot langing av alkohol til mindreårige. Sammensatt tekst med unge som målgruppe. Ei side med stort bilde og lite tekst.
  • Nynorsk alternativ er «Shit happens», annonse fra Natur og Ungdom, s. 26.
  • Danic (59), s. 82: «Si nei, for svarte!!!!» blogg-innlegg om barneoppdragelse. Kort, provoserende tekst på ei side.
  • K. Schau, s. 87-89: «Rettsnotater: 22. juli-rettssaken, Oslo tinghus 2012» Mer krevende tekst om unges vitnemål i rettssaken mot Anders Behring Breivik. Tre sider, enkelte tekniske eller sjeldne begreper («regjeringskvartalet», «haiku»).
  • Nynorsk alternativ er A. Ravatn, s. 93: «Kjøtkverna», humoristisk litterært essay. Tre sider, en del lange og sjeldne ord («kreasjonar», «servilt»), ironi.