Helklassesamtaler og lærerens rolle: Oppgave til neste gang

Planlegg en helklassesamtale om et åpent spørsmål i samfunnsfag, og del dine tanker om undervisningsopplegget med dine kolleger.

Arbeid i grupper à 3-4, gjerne fra samme trinn. Pass på at spørsmålet er åpent og relevant nok for å engasjere elevene til å dele sine meninger. Det trengs kanskje også forberedelser i forkant av denne helklassesamtalen, for at den skal være informert og fruktbar (f.eks. tekst(er) å lese, bakgrunnskunnskaper, film/dokumentar å se, mm.). Det kan også være lurt å få elevene til å gjennomføre diskusjonen i grupper først – et format de nå er vant til – etterfulgt av en plenumsdiskusjon som samler opp det som kom ut av gruppediskusjonene. Vi anbefaler at du tar den som en uavhengig plenumsdiskusjon, ikke som en gjennomgang som tar opp hva hver gruppe kom på.

 

Gjennomfør den planlagte samtalen med din klasse – etter det evt. nødvendige forarbeidet. Prøv å lede samtalen mens en av dine kolleger er med for å observere helklassesamtalen. Vurder samtalen i etterkant: Hva var positivt? Hva har forbedringspotensial?