Dialogisk rom i samfunnsfagundervisningen: Introduksjon

Forskningen og mange folks egne erfaringer erkjenner at gode dialogiske utvekslinger i klasserommet stimulerer elevenes motivasjon og engasjement og gjør det lettere for dem å tilegne seg kunnskaper og kompetanser. Imidlertid oppfordrer også læreplanen i samfunnsfag til utstrakt bruk av dialog i undervisningen for å diskutere faglige problemer (Jfr. økt 1). 

Individuell refleksjonsoppgave:  

Tenk på en vanlig undervisningstime du har i samfunnsfag. Noter ned dine svar. 

  • Hvilke former for dialog (par, grupper, helklasse) finner sted i klasserommet? 

  • Hvor ofte har elevene anledning til å prate i par, grupper eller i helklassesammenheng? Hvor stor plass av undervisningen tar dette? 

  • Hvilke utfordringer merker du deg med å la elevene ta ordet/prate sammen/dele sine meninger i samfunnsfagundervisning? 

Gruppediskusjon:

  • Del disse refleksjonene i grupper à 3-4. Hva har dere til felles? Hva er forskjellig mellom dere?