Dialogisk undervisning om årsaker og konsekvenser i samfunnsfag: Oppgave til neste gang
Ta utgangspunkt i et faglig tema og planlegg sammen et opplegg hvor elevene skal diskutere i grupper årsaker og/eller konsekvenser av et samfunnsmessig eller historisk fenomen eller hendelse. Elevene skal diskutere i grupper à 3 til 4.
Arbeid i grupper à 3-4, gjerne fra samme trinn. Pass på at opplegget er 1) åpent og relevant nok for å engasjere elevene til å dele sine meninger, og 2) at elevene har arbeidet på forhånd med årsakene og konsekvensene, for å kunne ha et godt nok faglig grunnlag for å delta i diskusjonen.
Gjennomfør det planlagte opplegget med din klasse – etter det evt. nødvendige forarbeidet. Det kan være en god idé å kreve at elevgruppene tar opp diskusjonene de hadde på en mobil enhet (telefon, lydopptaker) slik at du kan lytte og vurdere hvordan disse samtalene gikk. Dette kan inngå i en helhetlig vurdering i faget.