Forskning viser at det er sammenheng mellom språkforstyrrelser og sosiale vansker, og at utfordringene starter allerede tidlig i barnehagealderen. Forskning viser også at barn med språkforstyrrelser har økt risiko for å utvikle lese- og skrivevansker. Det er derfor viktig at vi oppdager dem og setter inn tiltak så tidlig som mulig.
Målet med kompetanseutviklingspakken er å styrke det daglige arbeidet med språklæring.
Gjennom arbeid med pakken Språkforstyrrelser får barnehagepersonalet
- økt kunnskap om ulike former for språkforstyrrelser og hvordan de kan komme til uttrykk
- erfaringer med dynamiske arbeidsformer
- erfaring med hvordan de kan fremme språklig deltakelse for barn med språkvansker
Takk til Liv Nese (Emmaus barnehage) og Marit Aronsen (Kverneland barnehage) for kritisk lesing av fagtekster, refleksjonsoppgaver og oppdrag. Vi vil også takke Greta Strand og Ingunn Kristoffersen (Ulset barnehage), Astrid Kamøy og Anikken Espelid (Hordvik barnehage). En spesiell takk til Erna Solberg for en flott hilsen til personalet i barnehager. Pakken Språkforstyrrelser er utviklet i samarbeid med Statped.