Lesestrategier: Prøv ut i praksis
Planlegg og prøv ut i undervisningen:
- 
	
Ta utgangspunkt i mål fra læreplanen og analyser frem hvilke formål med lesingen som kan være interessant for elevene å få.
 - 
	
Velg en litt utfordrende tekst.
 - 
	
Prøv særlig ut strategier for organisering og elaborering (se skjemaet under nedlastninger).
 
Noter ned observasjoner og erfaringer som du tar med til neste Språkløyper-samling:
- 
	
Hva var formålet med lesingen?
 - 
	
Hva slags tekst fikk elevene?
 - 
	
Hvilke strategier tok dere i bruk?
 
Kilder:
Bråten, I. (2007). Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag
Engen, L., og Helgevold, L. (2017). Leselosboka. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Roe, A. (2014). Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget
      
      Bråten, I. (2007). Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag
Engen, L., og Helgevold, L. (2017). Leselosboka. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Roe, A. (2014). Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget
Document
                  Skjema for leseforståelse.pdf
  (157.18 KB)