Erfaringsdeling - Mellomarbeid Økt 4
Refleksjon rundt observasjon av undervisning
Grupper (20-25 min.): Sitt i grupper formet av to grupper som har planlagt, gjennomført og observert undervisning sammen (både den som har undervist og den/de som har observert bør være i samme gruppe). Ta for dere én undervisningsøkt om gangen og diskuter:
- Relevans: Virket det som at elevene opplevde teksten og tekstarbeidet som relevant? Hvordan kom det til uttrykk? Gjaldt det alle elevene eller noen? Dersom elevene ikke koblet seg på: hva kan dette skyldes? Var det noe i innrammingen av teksten som dere kunne justert for å støtte elevenes opplevelse av relevans?
- Autonomi: Var det rom for elevene til å forme retningen på samtalen?
- Tilhørighet: Opplevdes tekstarbeidet som et felles prosjekt i klassen? Var det noen som falt utenfor? Hvordan observerte dere det? Hva ble gjort/kunne dere gjort for å trekke disse inn i fellesskapet?
- Mestring: Lå det til rette for at elevene kunne oppleve mestring? Hvordan ble det lagt til rette for dette? Hvordan kunne dere se at elevene opplevde mestring?
Plenum (5-10 min.): Hver gruppe løfter fram noen tanker om spørsmålene under:
- Hva viser utprøvingen at vi er gode på (relevans, autonomi, tilhørighet, mestring)?
- Fikk vi oss noen overraskelser?
- Ga denne arbeidsmåten (utforskende tekstsamtaler) mersmak?
- Hva ønsker vi å styrke eller utfordre oss selv på neste gang vi jobber med utforskende tekstsamtaler?