Bruk av pakken: Skulebiblioteket som pedagogisk ressurs

Til den som leder arbeidet

I dette skrivet får dere råd og veiledning til gjennomføring av kompetanseutviklingspakken «Skulebiblioteket som pedagogisk ressurs». Pakken består av til sammen 5 økter. De to første øktene er en introduksjon til hva et skolebibliotek er og hvilke funksjoner et godt fungerende skolebibliotek bør ha. Økt nummer tre handler om hva informasjonskompetanse er, og hvordan man sammen med skolebibliotekaren kan undervise i blant annet kildekritikk. Økt nummer fire handler om litteraturformidling, og den siste og femte økten viser hvordan Vågen videregående skole i Sandnes har utviklet bruken av skolebiblioteket sitt og etablert et «skaperverksted» i biblioteksområdet.

Målgruppe:

Pakken retter seg mot alle lærere som underviser i videregående skole, skolebibliotekarer og skolens ledelse.

Noen viktige prinsipp til den/de som skal lede arbeidet:

Det viktigste arbeidet for utvikling av egen praksis ligger i refleksjonsoppgavene og gruppearbeidene i hver økt, og i oppdragene/mellomarbeidet mellom øktene. Det vil videre være en fordel å presentere innledningsvis både målet med økten og oppdraget som økta munner ut i. Slik får deltakerne mulighet til å målrette arbeidet med økta. Læringsutbyttet avhenger av deltakernes bidrag og engasjement.

Tidsangivelsen på hvert øktelement er veiledende. Det kan hende at dere ønsker å bruke mer eller mindre tid på hvert element enn det som er angitt. Det kan jo hende at det for eksempel oppstår særlig spennende diskusjoner, eller at arbeidet i gruppene er i en god og kreativ utvikling, som det ville vært synd å avbryte. Det er viktigere at det foregår meningsfulle og givende læringsprosesser mellom kolleger, enn at tidskjemaet som er angitt holdes. Å vurdere og å følge med på når det er på tide å gå videre i programmet, blir også en viktig oppgave for den som skal lede.

De ulike øktene kan inneholde mer arbeid enn det blir tid til på fellessamlingene. Det kan derfor være en ide å sette av fast tid til refleksjonsoppgaver og erfaringsdelinger på andre møter som lærerne har i perioden mellom fellessamlingene. Det kan for eksempel være en fast lærer som har ansvar for å følge opp Språkløypearbeidet på teammøter.

Det anbefales å gjennomføre øktene i kronologisk rekkefølge, da de bygger på hverandre når det gjelder faglig innhold.

Forberedelse:

Som leder må dere se igjennom kommende økt i god nok tid til å skaffe aktuelt materiell som trengs til arbeidet. Dere vil også trenge å være forberedt på hvilke arbeidsmåter de ulike øktene legger opp til, slik at dere kan planlegge organiseringen.

Organisering:

I mange av øktene legges det opp til parsamtaler eller samtaler i grupper. Vi anbefaler gruppestørrelse på mellom 3 og 6 deltakere.

For å sikre sammenheng og kontinuitet i utviklingsarbeidet er det en fordel om dere som leder arbeidet har møte mellom hver ny økt som skal introduseres for personalgruppen. For at lærerne skal få tid til å gjennomføre oppdragene som blir gitt, anbefales det å ha samlinger med 3–4 ukers mellomrom. Da vil lærerne få tid og mulighet til å gjennomføre oppdragene og å diskutere med kolleger før nytt fagstoff blir presentert.

Lykke til med arbeidet.