Hopp til hovedinnhold
Elev leser i bok

Leseforståelse

Vi vet at lesing handler om å forstå. Men hva innebærer det egentlig å kunne lese med forståelse? Det handler om å kunne finne informasjon i tekst, kombinere informasjonen med egne tanker og erfaringer, se sammenhenger og å vurdere teksters form og innhold.

I denne pakken vil du få kunnskap om leseforståelse, og hvordan læreren kan legge til rette for at elevene blir aktive, spørrende og strategiske i møte med tekst. Pakken er relevant for alle lærere uansett fag og trinn i barneskolen. 

  • Hva er leseforståelse?
  • Hva påvirker leseforståelsen?
  • Hvordan vurdere teksters kvaliteter og utfordringer?
  • Hva innebærer det å være en strategisk leser?
  • Hvilke faktorer hos leseren kan påvirke leseforståelsen?

Pakken er laget av Marit Aasen, Inga Kjerstin Birkedal og Johanne Ur Sæbø, Lesesenteret.

Bruk av pakken