Hopp til hovedinnhold
Religiøse symboler

Lesing, skriving og muntlighet i religion og etikk

De nye kjerneelementene i religion og etikk handler blant annet om utforsking, refleksjon og undring. Evnen til å ta andres perspektiv betones også her. Hvordan kan de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet støtte elevene i å utvikle en dyp religionsfaglig forståelse som rommer disse elementene?

Vi lever i et mangfoldig og multikulturelt samfunn. Religion og etikk-faget har en sentral rolle i å utvikle elevenes evne og mulighet til delta i både de små og store diskusjonene i samfunnet vårt. Til det kreves nettopp ferdigheter som å kunne utforske, reflektere, undre seg og stille kritiske spørsmål, både i møte med tekster man leser, tekster man skriver, og samtaler man er del av.

Hvordan kan man som lærer skape et klasserom som gir mulig til å utforske eksistensielle spørsmål i både religioner, livssyn, filosofi og etikk, et klasserom med åpenhet for meningsbrytninger og gjensidig respekt, og et klasserom hvor nysgjerrighet og kreativitet kan få fritt spillerom?

Religion og etikk (RE) er et spennende og krevende undervisningsfag. I denne kompetanseutviklingspakken undersøker vi sentrale sider ved faget gjennom arbeid med de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet.  

 

Sentrale spørsmål:

  • Hva kjennetegner lesing, skriving og muntlighet i religion og etikk?
  • Hvordan kan ulike lesemåter føre til dypere faglig forståelse?
  • Hvordan kan muntlighet fremme undring, refleksjon, argumentasjon og utforsking?
  • Hvordan kan skriving støtte elevenes evne til refleksjon i faget?

 

Pakken er laget av Trude Alfsvåg, Stine Aarønes Angvik, Beate Børresen og Vibeke Rønneberg.

Bruk av pakken