Kompetanseutviklingspakker for barnetrinnet med skriving som hovebærende tema. Alle pakkene inneholder økter som behandler en eller flere av fokusgruppene minoritetsspråklige, høyt presterende, gutter og/eller elever med lese- og skrivevansker.
Skriving er et redskap for å lære, samtidig som skriving også er et redskap for å synliggjøre kunnskap i ulike fag.
Formålet med denne pakken er å vise sammenhengen mellom god skriveopplæring og vurdering for læring.
Å støtta elevane si skriving handlar om korleis læraren kan fremja elevane si skriving. I denne pakka presenterer vi eit utval av arbeidsmåtar som har til hensikt å støtta opp om elevane si skriveutvikling i ulike fag.
- Det er en høyere prioritering av arbeid med språk, lesing og skriving, bedre koordinering av arbeidet, og økt bevissthet og kompetanse blant ansatte i utdanningssektoren, sier NIFU-forsker.
Drottningborg videregående skole har satsing på lesing i arbeidet med å forberede elevene til studentlivet. Det har gitt gode resultater og fornøyde elever.
Språkløyper i bruk ved Storhamar videregående skole.