Lesing og samtaler rundt bøker har stor verdi for barns språkutvikling, viser skandinavisk barnehageforsking. For å lykkes i arbeidet med barns språk er det avgjørende å implementere språk og leseaktiviteter i hverdagen.
Målet med denne kompetanseutviklingspakken er å styrke barnehagens daglige arbeid med barnas språklæring gjennom ulike leseaktiviteter.
Gjennom arbeid med kompetanseutviklingspakken får barnehagepersonalet:
Vi takker Cecilie Fodstad (Dronning Mauds Minne), Ove Bergersen (Universitetet i Stavanger), Anne Høigård (Barnespråk) og Magnhild Selås (Universitetet i Bergen) for grundig lesing og kritikk av fagtekster, refleksjonsoppgaver og praksisoppdrag. Vi vil også takke Norsk Lyd- og blindeskriftbibliotek for lydspor til fagtekster. Og vi takker Pål Roland (Læringsmiljøsenteret) for grunnleggende veiledning i utarbeidingen av den barnehagebaserte kompetanseutviklingen.
Kompetanseutviklingspakken har tre kjernekomponenter fordelt på ti økter:
Språklæring:
Ulike måter å lese på:
Lesing for alle: