Oppgave - velg mellom alternativ A eller B under:
Samarbeid i par om å planlegge praksisutprøving. En av dere eller begge gjennomfører oppgaven, og deler erfaringer med hverandre i etterkant. Bli enige om når undervisningen skal gjennomføres og sett opp tidspunkt for erfaringsdeling.
A) Ta med tekstene om "Influensa" (PDF-format) tilbake til klasserommet. Gjennomfør følgende undervisningsopplegg:
Sett elevene sammen i par eller små grupper. Del ut tekstene. Gi følgende instruks til elevene:
Plenumsdiskusjon i klassen:
B) Finn to tekster som handler om det samme temaet. Du kan for eksempel velge ut to ulike læreboktekster, en læreboktekst og et debattinnlegg fra en avis eller en reklameannonse og en nyhetsartikkel.
Gjennomfør et undervisningsopplegg der du ber elevene dine sammenligne hva som er likt og ulikt i de to tekstene, slik det er beskrevet i alternativ A.
Etter å ha gjennomført oppgaven skal dere utveksle erfaringer. Reflekter med utgangspunkt i spørsmålene under:
Ressurser:
Ønsker du å tilby noen av elevene i klassen lettere tekster? Prøv “Feriefrykt" og "Dødelige skapninger” som er brukt på 5. trinn.
Tips til fordypning:
Ønsker du å lære mer om å lese multiple tekster?