Hopp til hovedinnhold
Unni Fuglestad, prosjekleder i Språkløyper
AV Unni Fuglestad, prosjekleder i Språkløyper
03.02.2017

5 grunner til at videregående skoler bør delta i Språkløyper

Det er mange utfordringer knyttet til lesing hos elever i videregående skole. Derfor bør lærere i videregående delta i Språkløyper.

Nå er påmeldingen i gang for vårens oppstartssamlinger i Språkløyper. Les mer og meld på din skole her. Påmeldingsfrist 1. mars.

1. Siste sjanse for de svakeste

Det er store forskjeller mellom elevene i videregående skole. Selv etter 10 års skolegang har enkelte elever store problemer med å lese enkle tekster. Årene på videregående er siste sjanse for å hjelpe de svakeste, slik at de løftes opp på et nivå innen lesing og skriving som er nødvendig for å klare seg i et moderne arbeidsliv. Språkløyper gir lærerne verktøy som vil hjelpe elevene til å bli sterkere å lese og skrive.

2. Å ha svake leseferdigheter kan være mer alvorlig nå enn før

Den tiden der personer kunne greie seg gjennom et langt yrkesliv uten å ha gode skriftlige ferdigheter, er forbi. Lesing og skriving er avgjørende ferdigheter i arbeidslivet, i alle typer yrker.

Teksten fortsetter under bildet.


Det er krevende å være elev i videregående skole. En stor del av læringen går gjennom lesing. (Foto: Getty)

3. Lesing er avgjørende for en tryggere fremtid

Arbeidsmarkedet i dag er sårbart og fleksibelt. Det er langt fra sikkert at den jobben en 19-åring får i dag, overhodet vil eksistere når han eller hun er 40. Dagens arbeidstakere må være tilpasningsdyktige, og i stand til å endre seg, basert på kravene de møter i samfunnet. Uten gode lese- og skrivekunnskaper, mister man muligheten til å stå best mulig skodd til å tilpasse seg sin egen fremtid. Derfor er det avgjørende å hjelpe elever som sliter med lesing og skriving mens de ennå går på skolen.

4. Tekstene på videregående kan være tunge og kompliserte

Det er krevende å være elev i videregående skole. En stor del av læringen går gjennom lesing. Vi vet at norske elever har liten utholdenhet når de støter på tekster de opplever som tunge og kompliserte. Her har alle lærere en jobb å gjøre for å få elevene opp på et nivå der de kan tilegne seg kunnskap gjennom tekst. Lesing og skriving er beskrevet som grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet, og alle lærere skal jobbe med lesing og skriving i sine fag. Språkløyper gir verdifull innsikt i hvordan man kan jobbe med lesing på alle nivå, og i mange fag. 

5. Skriving en større del av høyere utdanning

En stor andel av elevene går rett inn i utdanning på universitet eller høyskoler. Her møter de ikke bare forventninger om at de skal forholde seg til komplekse og avanserte akademiske tekster – de blir også vurdert basert på tekstene de selv skriver. Rapporten 2015:28 «Studieforberedt etter studieforberedende?» viser at mange studenter har for svakt grunnlag når det gjelder akademisk skriving, kildekritikk og evne til kritisk refleksjon. Skriving utgjør i tillegg en stor del av arbeidet i dagens utdanningssystem, som legger større vekt på hjemmeeksamener og oppgaver enn før.  I Språkløyper får du som er lærer i videregående skole kunnskap om god skriveopplæring på alle nivå.

Nå er påmeldingen i gang for vårens oppstartssamlinger i Språkløyper. Les mer og meld på din skole her. Påmeldingsfrist 1. mars.

Les mer og se filmer:

Språkløyper i videregående skole Her finner du kompetanseutviklingspakker som handler om lesing og skriving av digitale tekster og bruk av digitale verktøy for videregående opplæring, og lesing og skriving i alle fag.

Se filmen "Lesing i elektro" Svake leseferdigheter innen elektrofag kan få alvorlige konsekvenser. I filmen "Lesing i elektro" møter vi elektrofaglærer Tor-Martin Birkeli sammen med en klasse på VG2 Data og elektronikk. Birkeli viser hvordan han involverer elevene aktivt for å få dem til å lese og forstå fagrelevante tekster.

Se filmen "Å være leselærer i Teknikk og industriell produksjon" Yrkesfaglæreren kan i praksis være en leselærer ved å arbeide systematisk over tid med tekster i sine programfag. Filmen "Å være leselærer i Teknikk og industriell produksjon" viser hvordan dette kan gjøres.

Kommentarer

Ingen kommentarer på denne bloggen ennå

Skriv ny kommentar

SPRÅKLØYPER-BLOGGEN

Velkommen til Språkløyper-bloggen! Dette er stedet hvor inviterte gjestebloggere deler forskning, inspirasjon, informasjon eller aktuelle spørsmål som er knyttet til Nasjonal strategi for lesing og skriving 2016-2019. Våre bloggere er politikere, forskere, pedagoger, forfattere og andre med kunnskap og meninger om språk, lesing, skriving og opplæring. Det er kommunikasjonsavdelingen ved Lesesenteret som driver bloggen, men gjestebloggerne står selv ansvarlig for innhold og faglige meninger i sine innlegg. God lesing!

SISTE ARTIKLER

20.11.2017

20.11.2017

20.11.2017

20.11.2017

20.11.2017

FØLG OSS