Hopp til hovedinnhold
Illustrasjonsfoto språkvansker

Språkvansker

Barn med språkvansker er like forskjellige som alle andre barn, og deres språklige utfordringer kommer til utrykk på ulike måter.

Forskning viser at det er sammenheng mellom språkvansker og sosiale vansker, og at utfordringene starter allerede tidlig i barnehagealderen. Forskning viser også at barn med språkvansker har økt risiko for å utvikle lese- og skrivevansker. Det er derfor viktig at vi oppdager dem og setter inn tiltak så tidlig som mulig.

Målet med kompetanseutviklingspakken er å styrke det daglige arbeidet med språklæring.

Gjennom arbeid med Språkvanskepakken får barnehagepersonalet

  • økt kunnskap om ulike former for språkvansker og hvordan de kan komme til uttrykk
  • erfaringer med dynamiske arbeidsformer
  • erfaring med hvordan de kan fremme språklig deltakelse for barn med språkvansker

 

Takk til Liv Nese (Emmaus barnehage) og Marit Aronsen (Kverneland barnehage) for kritisk lesing av fagtekster, refleksjonsoppgaver og oppdrag. Vi vil også takke Greta Strand og Ingunn Kristoffersen (Ulset barnehage), Astrid Kamøy og Anikken Espelid (Hordvik barnehage). En spesiell takk til statsminister Erna Solberg for en flott hilsen til personalet i barnehager. Språkvanskepakken er utviklet i samarbeid med Statped.

(Illustrasjon fra økten Pragmatikk)

 

 

Kompetanseutviklingspakken har tre kjernekomponenter fordelt på ni økter:

 

Språkvansker:

- Medfødte forutsetninger

- Grammatikk og ordforråd

- Språklydvansker

 

Dynamiske arbeidsformer:

- Refleksjon og vurdering av egen praksis

- Observasjon

-Tidlig identifikasjon

 

Språklig deltakelse:

- Pragmatikk - bruk av språk

 

Bruk av pakken