Hopp til hovedinnhold
2 barn og barnehagelærer i skogen

Språkhverdag

Alle barn har en språkhverdag som er ulik andres språkhverdag. Barnets språkhverdag både former og setter rammer for barnets språkutvikling. Vet du for eksempel at 5-åringene er blant dem som har minst samtaletid med voksne i barnehagen? (*)

Målet med denne kompetanseutviklingspakken er å styrke barnehagens daglige arbeid med barnas språklæring gjennom bevissthet om språklig mangfold.

Gjennom arbeid med kompetanseutviklingspakken får barnehagepersonalet økt kunnskap om hvordan å:

  • bruke språklig deltakelse som drivkraft for språkutvikling
  • legge til rette for og ta i bruk barns språklige erfaringer
  • ha et blikk for språk som kan bidra til trygghet i pedagogiske valg i språkarbeidet for hele barnegruppen

Vi takker Thomas Hammerø Lund (Sola kommune) og Ingvild Alfheim (Høgskolen i Oslo og Akershus), for grundig lesing og kritikk av fagtekster, refleksjonsoppgaver og praksisoppdrag. Vi vil også takke Emmaus barnehage i Stavanger for godt samarbeid gjennom hele arbeidet. Takk til Tilde Torkildsen for flotte tegninger til animasjonsfilmene.

Foto: Esben Kamstrup, Skrivesenteret  (*) Ellen Margrethe Haugerud (UiS, 2012) 

Kompetanseutviklingspakken har tre kjernekomponenter fordelt på ti økter:

Språklig deltakelse:

  • Barns språkutvikling
  • Hverdagssamtalen
  • Videreføring

 

Språklige erfaringer:

  • Språklig variasjon i hverdagen
  • Skriftspråkmøter
  • Å oppdage skriften
  • Barns deltakelse i lek og den voksnes rolle

 

Blikk for språk:

  • Språk og deltakelse i lek
  • Språklig variasjon og språklig identitet
  • Språkarbeid i overgangssituasjoner
Bruk av pakken