Hopp til hovedinnhold
Lesestund i barnehage - 3 barn blir lest for

Språk og leseaktiviteter

Lesing og samtaler rundt bøker har stor verdi for barns språkutvikling, viser Skandinavisk barnehageforsking. For å lykkes i arbeidet med barns språk er det avgjørende å implementere språk og leseaktiviteter i hverdagen.

Målet med denne kompetanseutviklingspakken er å styrke barnehagens daglige arbeid med barnas språklæring gjennom ulike leseaktiviteter.

Gjennom arbeid med kompetanseutviklingspakken får barnehagepersonalet:

  • økt kunnskap om barns språklæring
  • erfaringer med og kunnskap om hvordan ulike måter å lese på kan brukes som redskap i arbeidet med barnas språk
  • trygghet i pedagogiske valg for å lykkes med lesing for alle

 

Vi takker Cecilie Fodstad (Dronning Mauds Minne), Ove Bergersen (Universitetet i Stavanger), Anne Høigård (Barnespråk) og Magnhild Selås (Universitetet i Bergen) for grundig lesing og kritikk av fagtekster, refleksjonsoppgaver og praksisoppdrag. Vi vil også takke Norsk Lyd- og blindeskriftbibliotek for lydspor til fagtekster. Og vi takker Pål Roland (Læringsmiljøsenteret) for grunnleggende veiledning i utarbeidingen av den barnehagebaserte kompetanseutviklingen.

 

Kompetanseutviklingspakken har tre kjernekomponenter fordelt på ti økter:

Språklæring:

  • barns språkutvikling
  • språk og lesing


Ulike måter å lese på:

  • samtalen som arbeidsform
  • å lese flere ganger
  • å lese bilder
  • konkreter og ordforråd
  • å lese tekster med gjentakende mønster


Lesing for alle:

  • leselyst
  • leselogg
  • foreldresamarbeid
Bruk av pakken